INDAHNYA TARBIAH ISLAM

Cukupkah Ilmu Tanpa Amal?

Monday, December 18, 2006


Berkenaan kenyataan mufti Perlis.

Assalamualaikum.

Sentuh sedikit tentang kenyataan mufti Perlis yang baru dilantik, Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang disiarkan pada akhbar hari ini;

Mohd Asri menganggap amalan itu bertentangan dengan prinsip hak asasi, menyerupai perbuatan menceroboh, malah memalukan Islam kerana pegawai penguat kuasa jabatan agama Islam pergi ke hotel dan meminta senarai nama penginap.
Katanya, prinsip amar makruh nahi mungkar hanya boleh dilaksanakan apabila kesalahan dan jenayah dilakukan secara terbuka tetapi menceroboh hak individu lain bertentangan ajaran Islam.
Malah, Mohd Asri turut mempersoalkan amalan pegawai penguat kuasa jabatan agama Islam membawa bersama wartawan ketika mengadakan operasi menangkap pasangan khalwat. Berita Minggu - 17 Disember 2006

Jika kita masih ingat dahulu kumpulan-kumpulan liberal pernah mempersoalkan perlaksanaan amal maaruf nahi mungkar oleh jabatan agama atas nama hak asasi. Di sini saya bukanlah orang yang layak untuk mempertikaikan seorang yang bertaraf mufti itu. Cumanya pandangan beliau itu seolah-olah senada dengan golongan liberal yang sering mempertikaikan perlaksanaan hukum Islam dengan alasan melanggar hak asasi. Tambahan lagi apabila pandangan mufti darul sunnah ini disiarkan dalam akhbar New Straits Times yang menjadi pentas untuk menghentam Islam. Jadi dikhuatiri kenyataan Dr Asri ini akan membangkitkan semula semangat mereka untuk membangkitkan kembali tentang apa yang dinamakan sebagai moral policing ini.

Jadi seperti yang disarankan oleh pengarah Jakim dalam akhbar yang sama hari ini, sebagai seorang mufti yang masih baru adalah lebih baik beliau membincangkan perkara ini dengan mufti-mufti yang lain secara tertutup terlebih dahulu untuk mengelakkan perkara ini diambil kesempatan oleh pihak-pihak yang tertentu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home