INDAHNYA TARBIAH ISLAM

Cukupkah Ilmu Tanpa Amal?

Monday, December 18, 2006


Zainuddin sokong kes khalwat tidak diperbesarkan



SUNGAI PETANI 17 Dis. – Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin menyokong gesaan supaya kes khalwat tidak diperbesarkan dalam akhbar kerana ia hanya memalukan mereka yang ditangkap selain bukan merupakan jalan yang berkesan untuk mendidik umat Islam supaya menjauhi maksiat.

Zainuddin yang mengulas kenyataan Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin bahawa kes tangkap khalwat tidak perlu diperbesarkan, berkata beliau sendiri tidak bersetuju terhadap tindakan mendedahkan kes tangkap khalwat dalam akhbar termasuk menyiarkan gambar pasangan yang ditahan.

“Tindakan membetulkan akhlak seseorang tidak boleh dilakukan dengan mengaibkan orang berkenaan, tetapi ia harus dilakukan dengan cara berhemah dan pendidikan,” katanya.

Beliau juga bimbang akhbar tidak dapat berlaku adil dalam membuat laporan kes tangkap khalwat itu.

“Ketidakadilan mungkin berlaku. Katakan yang kena tangkap itu orang biasa, surat khabar siarkan beritanya, tetapi apabila yang kena tangkap itu anak orang berkedudukan, akhbar tidak siarkan berita itu,” katanya pada sidang media selepas merasmikan seminar ‘Merbok-Prospek dan Potensi Pelancongan’ di sini, hari ini.

Zainuddin juga berkata, alim ulama juga harus melihat perkara yang lebih besar daripada ‘seronok’ menahan orang berkhalwat.

Banyak lagi perkara besar yang berlaku di depan mata yang perlu dibendung bersama oleh alim ulama seperti kes ragut, rompak, mat rempit dan penagihan dadah, katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home