INDAHNYA TARBIAH ISLAM

Cukupkah Ilmu Tanpa Amal?

Monday, December 18, 2006



Jaip hanya serbu hotel berdasar maklumat



IPOH: Jabatan Agama Islam Perak (Jaip) tidak pernah membuat serbuan ke hotel atau rumah tumpangan berhubung pasangan Islam yang melakukan maksiat tanpa sebarang maklumat sahih.

Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (Jaip), Datuk Jamry Sury berkata, semua maklumat yang diperoleh sebelum sesuatu serbuan dijalankan, didapati tepat.

Katanya, berikutan pendekatan itu, Jaip berkeyakinan dapat menahan pasangan Islam yang melakukan maksiat di dalam bilik hotel, rumah tumpangan, pusat hiburan dan taman rekreasi.

“Dalam hal sebegini tidak timbul permasalahan mengaibkan pihak tertentu kerana menjadi tanggungjawab kami untuk menghalang sebarang perbuatan maksiat,” katanya di sini, semalam.

Jamry berkata, purata umat Islam yang ditahan atas kesalahan maksiat dalam tempoh sebulan sama ada di hotel, rumah tumpangan, pusat hiburan dan taman rekreasi di negeri ini membabitkan antara lapan hingga 10 pasangan.

Katanya, jumlah itu ada ketikanya meningkat sehingga 15 pasangan jika terdapat cuti umum atau sebarang sambutan perayaan tertentu.

“Antara kawasan yang mencatat statistik tertinggi berlakunya tangkapan maksiat sekitar bandar raya Ipoh, Taiping dan Manjung.

“Justeru, Jaip kini mempunyai 200 pegawai penguat kuasa sukarela yang bertindak sebagai pemberi maklumat kepada jabatan supaya pegawai agamanya dapat membuat serbuan,” katanya.

Beliau berkata, Jaip juga tidak bersetuju dengan kenyataan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin sebelum ini bahawa pemeriksaan di bilik hotel perlu dihentikan kerana mampu menimbulkan aib individu.

Mohd Asri sebelum ini dipetik sebagai berkata, pemeriksaan membabitkan media dan dihebahkan kepada umum menjadikan pemeriksaan itu seperti sengaja ingin menjatuhkan maruah mereka yang ditangkap berkhalwat.

Jamry berkata, Perak kini mengambil langkah lebih agresif bagi mengelak penularan kegiatan maksiat di kalangan umat Islam terutama yang membabitkan golongan remaja.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home