INDAHNYA TARBIAH ISLAM

Cukupkah Ilmu Tanpa Amal?

Wednesday, December 20, 2006

Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan bincang pelaksanaan undang-undang khalwat.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Abdullah Md Zin Isnin mengakui pelaksanaan penguatkuasaan undang-undang berkaitan khalwat kurang mantap dan perlu diperkemaskan.

Beliau berkata Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan akan bermesyuarat dalam masa yang terdekat ini bagi membincangkan perkara-perkara yang telah dibangkitkan oleh pelbagai pihak berkenaan

"Daripada segi undang-undang ia adalah baik tetapi masalah adalah daripada segi prosedur pelaksanaan yang perlu dimantapkan," katanya pada persidangan Dewan Negara semasa menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2007 berkaitan hal ehwal agama Islam.

Abdullah dihujani soalan daripada beberapa senator yang meminta penjelasan berhubung cadangan Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abibin berkenaan isu khalwat yang disifatkan mereka sebagai suatu yang baru dan berbeza daripada pandangan biasa.

Bernama melaporkan katanya pandangan Mohd Asri itu bersifat peribadi dan mencerminkan pandangan mufti itu sebagai seorang yang masih muda.

"Saya percaya kepada panel akidah saya, saya percaya kepada panel mufti saya. Dia orang muda...bagi dia bercakap. Saya hormati pandangan dia dan saya terbuka," katanya.

Mohd Asri sebelum ini dilaporkan berkata bahawa Majlis Agama Islam patut menghentikan intipan dan menahan orang yang berkhalwat di hotel berdasar kepada maklumat yang tidak jelas bagi mengelak kesilapan.

Sebaliknya, kata beliau, Majlis Agama Islam patut menumpukan usaha pencegahan kemungkaran yang berlaku secara terang-terangan seperti minum arak dan berjudi.

Mengenai saranan seorang senator supaya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengadakan garis panduan berkenaan aurat wanita, Abdullah berkata perkara itu tidak perlu dilakukan.

"Soal aurat cukup jelas dan tidak perlukan garis panduan. Saya rasa semua orang tahu aurat lelaki, aurat wanita sebab banyak dalam kitab-kitab," katanya.- 18/12/2006

0 Comments:

Post a Comment

<< Home