INDAHNYA TARBIAH ISLAM

Cukupkah Ilmu Tanpa Amal?

Monday, January 01, 2007


Kenapa Muslim Takut Pada ISLAM???


Persoalan ini kadang-kadang membuatkan kita rasa pelik,mana tak nya,seorang yang mengaku muslim tetapi takut dengan islam iaitu maksud saya,apa yang allah suruh dan apa yang allah tegah dalam al-Quran.Kadang-kadang bila kita cakap tentang huku halal haram yang bangkit menentang bukannya orang kristian,hindu atau budha tetapi umat islam itu sendiri.Pelik timbul bila mereka sendiri mempertikaikan apa yang disuruh oleh agama yang mereka anuti,seolah-olah mereka ni tidak ada sifat-sifat seorang muslim.

Kebanyakan orang menganut agama islam kerana hobi atau kerana mereka dilahirkan oleh dua ibu bapa yang muslim,dalam masa yang sama mereka ini tidak memahami erti pergabunggandiri mereka ke dalam agama islam.Mereka juga tidak mengetahui tuntutan dari pergabungan diri mereka kedalam agama islam oleh kerana itu kita lihat mereka berada di satu pihak sedangkan islam berada di pihak yang lain.

Antara sifat yang mesti ada bagi setiap muslim ialah:

1.Muslim dari sudut aqidah.
2.Muslim dari sudut ibadah.
3.Muslim dari sudut Akhlak.
4.Muslim dari sudut keluarga.
5.Muslim dari sudut mengawal diri.
6.Menyakini bahawa masa depan adalah untuk islam.

Jadi marilah kita sama-sama meneliti sifat-sifat ini secara mendalam dari semua peringkat baik diri kita sendiri,ahli keluaga kita,orang kampung kita,masyarakat kita,anak buat usrah kita.Bagi saya kalau semua peringkat kita terapkan sifat-sifatini dengan cara yang pelbagai bukan tertumpu pada ceramah,forum dan sebagainya.Saya rasa kalau ia berjaya akan wujudnya masyarakat yang cukup ber'hadarah islamiah' bukan islam hadari...

Marilah kita mula bentuk dengan diri kita sendiri sehinggakan orang segan dengan sifat-sifat kita,bukan nak orang pandang kita "siqa" tapi biar orang rasa malu nak buat maksiat dengan ada sifat-sifat tadi dalam diri kita.

Berkata Hamka" Banyakkanlah orangyang segani dalam masyarakat nescaya kamu akan lihat kurangnya kemaksiatan berlaku dalam negara itu.

Dan hayatilah firman allah dalam surah Al Haj ayat yang ke 41 yang bermaksud;"Orang-0rang yang jika kami teguhkan kedudukan mereka dimuka bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang,menunaikan zakat,menyuruh buat yang maaruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkardan kepada allah kembali segala urusan".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home