INDAHNYA TARBIAH ISLAM

Cukupkah Ilmu Tanpa Amal?

Friday, January 12, 2007

Teruk Sangat Ke Wahabi Ni???

Inilah soalan yang kita akan dengar jika kita bercakap pasal wahabi secara umum dan jika kita kaji secara jelas sekarang fahaman ini bercambah di pengajian-pengajian tinggi tempatan yang membuatkan para intelek muda sekarang bila cakap tentang islam cukup syadid sehinggakan kadang-kadang kita lihat dia menghukum tanpa melihat Ijmak dan Qias.Kan dalam islam sumber perundangan adalah 4 iaitu Alquran,Hadith,Ijmak dan Qias.Inilah susahnya jika menolak langsung ilmu yang kononnya tidak ada dizaman nabi iaitu Qawaid Feqh dan Usul Feqh secara total.

Pemahaman terhadap aqidak al-Salaf menjadi lebih keliru apabila timbulnya golongan al-Salafiyah.Mereka ilah orang-orang yang mendakwa dirinya sebagai pengikut kepada ajaran al-salaf.Dakwaan ini kebanyakkannya disandarkan kepada tokoh yang mempelopori fahaman al-salaf.Tokoh yang dimaksudkan itu ialah Ibnu Taimiyah al-narrani(meninggal dunia pada 728 H).

Setelah dibuat penilaian keatas karyanya dan merujuk kepada beberapa pandangan ulama yang sezaman dan selepasnya,tidak syak lagi bahawa salafnya itu adalah salaf yang musykil(bermasalah)ia jauh menyimpang daripada landasan al-salaf yang sebenar.Lebih malang lagi,aliran ini terus dihidupkan kembali oleh muhamad abd wahab yang memunculkan gerakan al-wahabiyah.Mereka begitu ta'asub (fanatik)dalam menyebarkan aliran salaf ibnu Taimiyah.bahkan dasar dan seruan mereka lebih bersifat keras.Sesiapa yang bercanggah pendapat dengan mereka begitu mudah dianggap Mubtadi (pembuat bid'ah).Oleh itu isi-isu seperti ini menjadi buah mulut dalam masyarakat.

Kini mereka kembali berselindung disebalik nama salafi atau salafiyah didalam perbincangan aqidah.Fenomena seperti ini sedikit sebanyak membawa kekeliruan dan perpecahan khususnya di dalam saf perjuangan islam.Yang jadi malangnya "Wahabi Malaysia"sekarang ini yang di pelopori oleh DR Asri Zainul Abidin Mufti negeri perlis sekarang dan kroni-kroninya ialah memperbesarkan masalah cabang dalam Feqh.

Sila lihat Prinsip kelapan Syarah usul 20 yang di ungkapkan oleh al Iman Hasaan Al banna "Perselisihan Feqh pada perkara cabang tidak seharusnya menjadi punca perpecahan dalam agama dan mengheret kepada permusuhan dan saling benci membenci ,setiap mujtahid mendapat ganjaranya.Tiada salahnya membuat perjelasan ilmiah pada masalah perselisihan di bawah naungan rasa mahabah kerana allah dan saling bertolong bantu mencapai hakikat (kebenaran)tanpa mengheret kepada perdebatan yang tercela dan rasa taasub"

Tapi saya rasa golongan ni tidak mendengar kata-kata ni sebab mereka guna kalam salafi.Buat sahabat-sahabat salafiyah bersabarlah.kalau betul-betul ada masalah kita bawa berbincang bukan terus menghukum.kalau kita nak bincang bab usul (pokok) kita bincang bab usul,kalau kita nak bincang furuq (cabang) kita bincang cara furuq tetapi ia perlu kena tempat bukan pada orang awam,tapi pada ulama.

Jadi buat masa sekarang bukan masanya kita nak bincang bab qunut,talkin ,tahlil dan yang terbaru ni bab pegawai penguatkuasa agama pon tak perlu wujudkatanya seolah-olah macam melarang orang membuat nahi mungkar.kalau macam tu baik tak payah ada polis sebab polis lagi buka aib orang?adakah golongan wahabiah ini menolak ayat-ayat allah yang menyuruh amal maaruf nahi mungkar?

Marilah kita sama-sama duduk dalam satu saf pastikan negara kita ni mengikut hukum allah 100% baru lepas tu kita bincang slow-slow bab khilaf yang tak ada kesudahan ni yer.

Ibnu muari.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home